Bellen voordat je solliciteert? (5 tips)

Written by Michel Jansen 2 april 2020

Er zijn verschillende redenen om te bellen naar organisaties.

Twee van de redenen:
1. om te netwerken. 2. om te solliciteren

 

Deze tips zijn bedoeld voor optie twee: om te solliciteren.

Door een organisatie te bellen, laat je zien dat je oprechte interesse hebt en meer wilt weten over de organisatie of functie. Tenminste als je de juiste dingen doet, zegt en vraagt!

Hierbij enkele tips:

1. BEL JE GELEGEN?

Ik vraag (bijna) nooit of ik gelegen bel, want als ik niet gelegen bel, dan zouden ze niet op moeten nemen! 😎

Ik zeg eerder “Wat fijn dat ik je tref”.
Als ze ooit wel zeggen dat je niet gelegen belt, vraag dan direct wanneer je terug kunt bellen.

 

2. JE NAAM

Als je belt wordt je naam niet altijd opgeschreven.
Maak jezelf dus goed verstaanbaar en zorg ervoor dat je gesprekspartner je naam onthoudt.
Deze moet hij of zij herkennen bij het beoordelen van de brieven.

Mensen die extra belangstelling hebben getoond, bijvoorbeeld door te bellen hebben een streepje voor op anderen.

3. VRAGEN STELLEN

Stel niet teveel vragen, houd het bij drie of vier gerichte vragen.
Zorg er wel voor dat dit open vragen zijn, zodat de ander uitgenodigd wordt om een volledig antwoord te formuleren en je nog meer informatie te geven die voor jou interessant kan zijn.

4. OPEN DEUREN of OPEN VRAGEN

Stel enkel vragen waarop je het antwoord niet in de vacaturetekst of op de site terugvindt.

 

Maak een longlist van hoofdvragen en wat verdiepingsvragen.

Daarna bekijk je welke vragen je écht wilt of moet stellen.

VOORBEELDEN
– Wat is de reden dat u op dit moment een vacature heeft?
– In de vacaturetekst staan een aantal werkzaamheden benoemd. Hoe zijn die over een werkweek verdeeld? Waar ligt de nadruk op?
– Hoe ziet de afdeling of team eruit?
– Wat voor type persoon zoekt u zeker niet?

Probeer altijd te achterhalen wie je aan de lijn krijgt en stem daar je vragen op af.

Meestal staat er een contactpersoon bij de vacature. Dit is de eerste persoon die je belt. Wanneer dat iemand van HR of een recruiter is dan kan hij of zij meestal geen specifieke vragen over de dagelijkse gang van zaken beantwoorden.

Heb je vragen die je niet aan je contactpersoon kunt stellen? Probeer dan iemand anders uit het bedrijf te benaderen. Je kunt dan aan de contactpersoon vragen wie je het beste kunt bellen.

 

 

Extra vragen die jij als sollicitant zou kunnen stellen: https://www.linkedin.com/posts/loopbaan-lounge_loopbaaninspiratie-sollicitatietips-solliciteren-activity-6584707108812529664-pSM_

 

5. GOOD VIBES

Probeer een soepel gesprek te voeren, geen ellenlang eenzijdig vragenvuur, politieverhoor of monoloog.

Wees vlot. Een persoonlijk gesprek laat een betere indruk achter dan een moeizaam, zakelijk gesprek.

Een gesprek wordt meestal als prettig ervaren wanneer iemand goed zijn/haar zegje heeft kunnen doen. Laat je gesprekspartner dus zoveel mogelijk aan het woord. Zo krijg je ook de meeste informatie los.

Hoe? Check tip 3!


 

EXTRA TIP: Houd het kort.

Waarschijnlijk heeft je gesprekspartner het ook druk. Rond dus zelf het gesprek.
Als je dit goed doet maak je ze een beetje hongerig.

 

Meer tips vind je in onze paarse Loopbaankaarten.

Heb jij die al?

 

Michel

PS: Wil je meer loopbaan- of sollicitatietips? Volg de Loopbaan Lounge pagina op LinkedIn.


Over Michel Jansen

Trainingscoördinator met een enorme passie voor Talent Recruitment, het ontwikkelen van leerconcepten, het verspreiden van de Guerrilla Solliciteren-mindset, chocoladekoekjes en groene drankjes. Geeft trouwens vaker een highfive dan een handdruk.

michel@project014.com | http://www.project014.com