Vier geheimen om nog meer uit een netwerkgesprek te halen

Written by Michel Jansen 25 mei 2020

Verdiep je in de mensen die je ontmoet!

A.s. donderdag verzorgen wij het webinar Netwerken: Je bent wie je kent’ voor Facta Non Verba. Er zijn inmiddels bijna 100 aanmeldingen. Wow!

Eén van de vragen die wij zullen beantwoorden tijdens het webinar is:
Hoe pas jij je manier van communiceren nog beter aan op de gedragsstijl van je gesprekspartner?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk om te weten dat wij vier gedragsstijlen onderscheiden.

Bij het netwerken ontmoet je:

  1. aanpakkers,
  2. promotors,
  3. verzorgers of
  4. onderzoekers.

 

1. De Aanpakkers

Aanpakkers bezoeken netwerkevents om nieuwe business te creëren en ze willen daar de meest succesvolle mensen ontmoeten.

  • Kom meteen to the point.
  • Houd het gesprek interessant door vragen af te wisselen en relevante informatie te delen.
  • Presenteer twee tot drie opties met een korte samenvatting.
  • Kom alles na wat je belooft.

2. De Promotors

Promotors hangen graag rond op events om nieuwe mensen te ontmoeten, met hun vrienden te praten en om gezien te worden.

  • Hanteer een vrolijke speelse aanpak.
  • Zoek een balans tussen het luisteren naar hun verhalen en het verzamelen van informatie die jij nodig hebt.
  • Laat zien hoe jouw oplossing hun prestige, imago of erkenning kan vergroten.
  • Bespreek overeenstemming over details schriftelijk.
  • Versterk hun beslissing door onmiddellijk na de deal voldoende hulp te bieden.

3. De Verzorgers

Verzorgers bezoeken netwerkevents om contact te onderhouden met mensen die ze al kennen en een paar nieuwe te ontmoeten.

  • Gedraag je eerlijk, oprecht en aandachtig. Geef ze de tijd om zich voor jou open te stellen.
  • Laat zien hoe jouw oplossing zal stabiliseren, vereenvoudigen of ondersteunen.
  • Houd contact en zorg dat alles soepel verloopt.
  • Probeer ze niet onder druk te zetten, maar zorg voor zachte, behulpzame duwtjes om hen te helpen beslissen.

4. De Onderzoekers

Onderzoekers gaan naar netwerkevents om kennis te vergaren. Zodra ze hun doel hebben bereikt, vertrekken ze weer.

  • Vermijd koetjes en kalfjes. Stel relevante, op feiten gerichte vragen.
  • Ondersteun je gesprek met bewijs. Benadruk wat jouw bedrijf op een feitelijke manier beter doet dan jullie concurrentie.
  • Vraag specifieke feedback over de prestaties van je product of dienst.

 

Wil je meer tips over netwerken?
Kijk dan op www.loopbaanlounge.nl/netwerken


Over Michel Jansen

Trainingscoördinator met een enorme passie voor Talent Recruitment, het ontwikkelen van leerconcepten, het verspreiden van de Guerrilla Solliciteren-mindset, chocoladekoekjes en groene drankjes. Geeft trouwens vaker een highfive dan een handdruk.

michel@project014.com | http://www.project014.com