Ben jij een specialist of generalist?

Written by Loopbaan Lounge 19 augustus 2019

Het lijkt alsof je tegenwoordig naadloos aan moet sluiten op een functieomschrijving. Als generalist lijk je al snel te algemeen als je jezelf geen ‘expert’ noemt op LinkedIn. In hoeverre dien je je daadwerkelijk te specialiseren? Je leest het hier.

“Je moet tegenwoordig naadloos aansluiten op een functieomschrijving. Als generalist ben je al snel te algemeen.”

“Als je veel concurrentie op de arbeidsmarkt hebt, moet je je onderscheiden. Denk aan je personal brand!”

Ben jij een generalist en maak jij je door dit soort uitspraken zorgen over je skills? Ben je bang dat je cv niet niche genoeg is?

Stel dan ook deze vragen: 

 Is je angst wel gegrond?
 Doen specialisten het echt beter dan generalisten?

Als generalist lijk je al snel te algemeen als je jezelf geen ‘expert’ noemt op LinkedIn. Kijk hier eens zelf hoeveel “self-claimed-experts” jij in je online netwerk hebt.

MAAR WERKT DIT WEL?

Dit lijkt vooral te werken voor grote organisaties, maar vergeet niet dat kleinere bedrijven vaker zoeken naar generalisten. Hoe platter het bedrijf, hoe meer ‘petten’ jij op kunt hebben. Kleinere bedrijven kunnen vaak maar één persoon in dienst nemen die verschillende soorten werkzaamheden moet verrichten.

Uiteindelijk is de generalist net zo goed een specialist. Zijn “specialisatie” ligt vooral in de breedte en zijn toegevoegde waarde is minstens net zo groot als die van een specialist. Juist door die helikopterview kunnen generalisten verbanden tussen verschillende specialisaties herkennen en geeft een generalist sturing aan en zicht op complexe zaken.

Toch staan veel functies vooral open voor specialisten.

Als je net van school komt, ben je je vaak minder bewust van je eigen kwaliteiten. Door eerst een generalistische rol aan te nemen, kun je makkelijker uitvinden waar je kracht ligt om je vervolgens daarin te specialiseren. Als starter is het niet erg om je breed te oriënteren, maar om bij grotere bedrijven de carrièreladder te kunnen beklimmen, moet je je vaak na twee a drie jaar wel gaan specialiseren.

HOE JE DAT DOET?

  1. Door je door middel van (interne) opleidingen/cursussen ergens in te specialiseren (een echte specialist is nooit uitgeleerd!).
  2. Door je eveneens te scholen in de breedte door middel van trainingen op het gebied van communicatie, leidinggeven en sociale vaardigheden.
  3. Door kennis te nemen van en samen te werken met andere specialisten, disciplines en bedrijfsprocessen binnen een organisatie.

TEST JEZELF

De Generalist:
– Ik weet graag van veel een beetje
– Het gaat mij om het resultaat, minder om de inhoud
– Ik ben bedrijfskundig geïnteresseerd
– Ik ben goed in regelen en organiseren

De Specialist
– Ik wil graag inhoudelijk bezig zijn
– Regelen en organiseren vind ik vervelend
– Ik communiceer het beste over inhoudelijke onderwerpen

Wat past het meest bij jou?

OVERTUIG ANDEREN VAN JOUW SPECIALISME

Laat zien waarin jij een specialist bent. Doe mee aan online discussies en volg de goeroes binnen jouw vakgebied. Social media als Twitter en LinkedIn zijn ideaal om op de hoogte te blijven van alle laatste ontwikkelingen. En je kunt op jouw beurt vakinhoudelijke kennis delen, tips geven, interessante berichten retweeten en anderen informeren.

Op deze manier laat je zien wat je in huis hebt en geef je kleur aan jouw persoonlijke profiel. Het is dé manier om je te onderscheiden van de rest.

 

Dus mijn laatste vraag is nu:

“Hey, generalist. Wat is jouw specialisme dan?”


Over Loopbaan Lounge

Platform voor loopbaaninspiratie, blogs, jobs, workshops, events en meer.

info@loopbaanlounge.nl | http://www.loopbaanlounge.nl