“Wat nou aanpassen? Zo ben ik gewoon!”

Written by Michel Jansen 26 december 2017

“JA SORRY. IK PAS ME ECHT NIET AAN HOOR. IK BEN NIET FAKE. IK BEN AUTHENTIEK. ZE NEMEN ME MAAR ZOALS IK BEN? ZO BEN IK GEWOON.”

Vorige maand riep een student dit heel stoïcijns tijdens mijn gastcollege bij een hogeschool in Rotterdam. Het was een opmerking op een vraag van zijn klasgenoot over bedrijfskleding en bedrijfscultuur. De gastcollege werd georganiseerd om de studenten voor te bereiden op hun zoektocht naar een stageplaats.

Zijn “Zo ben ik gewoon”-opmerking kwam op mij over als “Don’t blame me, it’s just my character.” Het lijkt alsof deze uitspraak ieder gedrag of alle opmerkingen rechtvaardigt. Alsof er iets afgebakend is aan het mens-zijn.

Maar hoe ben je dan? Wat is die ZO?

1. Gedraag je je in de kroeg hetzelfde als tijdens de kennismaking met je schoonmoeder?
2. Gedraag je je als supporter op een statribune hetzelfde als tijdens een begrafenis?
3. Tegen je partner praat je ook anders dan tegen een wildvreemde.

Welke van die “gezichten” ben jij dan echt? En welke ben jij niet?

Ik wil soms ook op mijn Air Max en in een voetbalshirt een presentatie geven aan een groep trainees, maar dat is niet in alle situaties even gepast. Daar heb ik mijn eigen oplossingen voor bedacht.

In alle bovengenoemde situaties ben jij ook jezelf. Je laat alleen een andere kant van die “jezelf” zien.

Een tegenwerping als “ze nemen me maar zoals ik ben” is een rechtvaardiging om niets nieuws uit te proberen. Tips opvolgen, je anders kleden dan je gewend bent en je aanpassen aan de omgeving kun je vanuit deze stelling gemakkelijk uitleggen als zelfverraad. Maar als je bedenkt dat een mens grenzeloos is, en zich voortdurend ontwikkelt door kleine stapjes buiten het bekende gebied te zetten, zou je ook simpelweg eens iets nieuws kunnen uitproberen, en (tijdelijk) het vertrouwde loslaten.

Hoe zorg je dan voor een optimale impressie?

Stop allereerst met je beter of minder voor te doen dan je bent. Maar wees je wel bewust van je kwaliteiten. Wat heb je te bieden voor die werkgever? Wat maakt jou uniek? Over welke vaardigheden beschik je? Waar bellen je vrienden je voor? Gedraag je vervolgens als die persoon. Dan hoef je je niet anders voor te doen dan je bent. Dan kun je namelijk helemaal jij zijn, in de meest geweldige vorm.

Voor de keuze van je kleding kun je je vervolgens afvragen in welke kleding je die persoon (jij in de meest geweldige vorm) aan een werkgever zou willen voorstellen. Er is ongetwijfeld lef voor nodig om je buiten je comfortzone te kleden en te gedragen. Maar hoe erg is dat?

‘Soms op mijn Carlos Santos en soms op mijn Maxies’

Gaat het dan tòch om hoe je eruit ziet?

Uiteindelijk gaat het nooit om hoe je eruit ziet. Je uiterlijk is ‘slechts’ een communicatiekanaal. Maar wel een vorm van communicatie, die al ‘spreekt’ voordat jij je mond nog maar open doet. Je kleding, maar ook je gedrag en lichaamstaal spreken boekdelen: want wat communiceert kauwgom kauwen, aan je gezicht frummelen en oogcontact vermijden? Zonder je mond ook maar te openen geef je negatieve signalen af. En dat is tijdens een sollicitatie zeker niet in jouw belang…

Je optimaal presenteren vraagt voorbereiding, ontwikkeling, moed en volharding. Maar juist door het proces van onderzoek, dingen uitproberen en bijstellen groei je verder en werk je op een positieve manier aan je imago. En op deze wijze zet je de deur open voor onverwachte resultaten.

Je bent veelzijdiger dan je denkt en wees daar trots op.

Sorry, dit moest ik hem even kwijt, ZO BEN IK GEWOON!

Michel


Over Michel Jansen

Trainingscoördinator met een enorme passie voor Talent Recruitment, het ontwikkelen van leerconcepten, het verspreiden van de Guerrilla Solliciteren-mindset, chocoladekoekjes en groene drankjes. Geeft trouwens vaker een highfive dan een handdruk.

michel@project014.com | http://www.project014.com