LinkedInprofiel – checklist | Winnen met LinkedIn

Written by Loopbaan Lounge 3 december 2018

De “Winnen met LinkedIn”-checklist hebben wij speciaal voor jou gemaakt, zodat jij in één oogopslag ziet hoe jij je LinkedInprofiel kunt optimaliseren.

1 Heb je een professionele foto?

Je profiel is niet compleet zonder goede foto. Zet dus niet de eerste de beste exotische vakantiefoto online en zeker geen selfie. Besteed aandacht aan deze foto. Je profielfoto is namelijk het eerste wat iemand ziet en is medebepalend of mensen verder je profiel gaan lezen.

Een eerste indruk maak je ook online maar één keer en je profielfoto is een van de belangrijkste onderdelen die als eerste ‘beoordeeld’ worden. Het kan ervoor zorgen dat mensen blijven en eventueel contact opnemen of juist je profiel meteen weer verlaten. Let op, het gaat hier niet om een modellenwedstrijd, dus het gaat er niet om dat je een knap koppie hebt maar vooral de zakelijke en professionele uitstraling. Heb je geen professionele foto, dan is het verstandig er een te laten maken bij een goede fotograaf. De Profielfotograaf staat regelmatig op careerevents en biedt je de mogelijkheid een gratis profielfoto te maken.

Waar moet je op letten bij het plaatsen van een foto op LinkedIn?

1. Plaats altijd een foto van jezelf.
Geen foto met je partner, kind, kikker, slang* of paard of iets of iemand anders. Je profiel is persoonlijk en het gaat om jou. *Natuurlijk wel doen als je bij Diergaarde Blijdorp solliciteert.

 

2. Voorkom ‘afgehakte’ lichaamsdelen op je foto. 
Soms knippen mensen zich uit een groepsfoto bijvoorbeeld, om dat als profielfoto te gebruiken, en dan zie je nog een handje of een half hoofd ergens bungelen.

 

3. Zorg dat je gezicht herkenbaar is.
Dus maak de foto van voren.

 

4. Plaats geen selfie.
Laat iemand anders een foto van je maken.

 

5. Houd vakantie-, strand-, festival- of andere vrijetijdsfoto’s voor Facebook.
Of Instagram.

 

6. Draag zakelijke kleding.
Maar wat in de ene sector zakelijk is, is in de andere juist casual.

 

7. Je profielfoto moet 180 x 180 pixels zijn.
Gebruik dit formaat en zorg voor een scherpe foto.

8. Wijzig je profielfoto niet te vaak.
Een oude marketingregel: Je foto is je logo en je wilt dat je logo herkend wordt. Herkenning zorgt voor vertrouwen.

 

Je kunt je foto uploaden of wijzigen door met je muis in het veld van de profielfoto te staan en op ‘Foto wijzigen’ te klikken.

2 Is je kopregel duidelijk en professioneel?

De kopregel op je LinkedIn profiel staat bovenaan de pagina direct onder je naam. In deze kopregel kan je exact vertellen waarnaar je op zoek bent, met wie je zaken wilt doen of waarop je gevonden wilt worden.

In maximaal 120 karakters heb je de kans om jezelf op unieke wijze te positioneren. Elke woord van je kopregel komt namelijk voor in de zoekresultaten van Google.

Zegt je kopregel wat je morgen voor je toekomstige werkgever kunt betekenen?

3 Zijn je contactgegevens zichtbaar en correct?

Als je op zoek bent naar een (nieuwe) baan is dit één van de belangrijkste dingen. Het is dat we geen volgorde van belangrijkheid hanteren op de LinkedIn Checklist, anders had hij waarschijnlijk met stip op 1 gestaan.

Bedrijven, recruiters, consultants willen je op een eenvoudige wijze snel bereiken. Zoekopdrachten door recruiters op plaats/regio worden gedaan op basis van het feit dat jij je postcode/woonplaats hebt ingevuld. Zorg dat je contactgegevens altijd up-to-date en direct inzichtelijk zijn.

Plaats deze daarom niet alleen in het tabje “contact info“, maar ook onderin je samenvatting.

Stel je voor dat iemand anders makkelijker te benaderen is…

4 Is je LinkedIn samenvatting een goede elevator pitch?

De perfecte LinkedIn samenvatting bestaat natuurlijk niet. Laten we je in ieder geval een goed eind op weg helpen. Vergelijk je LinkedIn samenvatting met een elevator pitch. In de lift heb je slechts enkele secondes om uit te leggen wat je kan. Zo moet ook je LinkedIn samenvatting zijn, alleen dan niet op je zelf georiënteerd.

Leg uit:

  1. wat jij voor iemand (of een organisatie) kunt betekenen,
  2. hoe je dit doet,
  3. wat het resultaat is en
  4. laat zien waarom jij dit graag doet.

5 Maak je gebruik van de juiste trefwoorden (SEO) in je LinkedIn samenvatting.

Met de juiste zoekmachine optimalisatie van LinkedIn profiel sta je boven je concurrenten. Overdrijf  het niet door te smijten met diverse vakgerelateerde vaktermen.

Door consequent bepaalde termen of trefwoorden te gebruiken in je samenvatting, in je werkervaring en (de allerbelangrijkste) in je kopregel zal je sneller gevonden worden op deze termen. (Zie ook punt 8 ‘vaardigheden’ van deze LinkedIn Profiel Checklist)

6 Staat je naam in de publieke URL van LinkedIn profiel?

Een gesprek gehad met iemand en alleen zijn naam onthouden? Natuurlijk zoek je deze persoon op. Ook als je het gesprek nog moet hebben. LinkedIn maakt voor elke profiel een bepaalde publieke URL. Deze publieke URL is zelf aan te passen. Een goede publieke URL van het LinkedIn profiel ziet er zo uit: https://nl.linkedin.com/in/jevoornaamjeachternaam. Op deze manier komt je publiek LinkedIn url goed naar voren in de zoekmachines, hij is mooi om te delen en het staat netjes op je eigen cv.

7 Zijn je 3 meest recente functies in detail omschreven?

Plaats niet alleen je laatste werkervaring op je LinkedIn profiel. In principe zit er geen limiet op het aantal werkervaringen, maar richt je (indien je dit aantal hebt) je minimaal op de drie meest recente werkervaringen dan wel de drie meest relevante werkervaringen.

Geef hierin je werkgever ook enige ruimte om zichzelf te profileren. Dit werkt voor jou en hem/haar goed. De overhand moet natuurlijk over je eigen functie/verantwoordelijkheden gaan. Als je bepaalde presentaties (slideshare) of videomateriaal (youtube) kan toevoegen val je gegarandeerd op.

 

8 Heb je al je opleidingen, vaardigheden en andere hoogtepunten ingevuld?

Het is goed om al je opleidingen te benoemen op je LinkedIn profiel.

Vaardigheden moet je zeker ook benoemen. Pas echter op dat je er niet teveel opnoemt. Kies met zorg met welke vaardigheden je je wilt profileren. Het beste is om de kernvaardigheden terug te laten komen in je samenvatting. Dit zorgt voor een samenhangend, geoptimaliseerd LinkedIn-profiel.

 

9 Vraag je om aanbevelingen?

Het geven van aanbevelingen is net zo belangrijk als het vragen om aanbevelingen. Probeer om bij succesvolle projecten direct een aanbeveling te vragen van een opdrachtgever.

Aanbevelingen van anderen, met name relevante personen, geven vertrouwen. Probeer altijd er voor te zorgen dat je op een oprechte manier wordt aanbeveelt. Een tekst met alleen superlatieven en haast onmogelijke behaalde prestaties wekt argwaan en is slecht voor jou en degene die je aanbeveling heeft geschreven.

De meeste aanbevelingen worden pas gegeven als je er om vraagt. Zet dus zelf de eerste stap op weg naar een betrouwbaar LinkedIn profiel.

10 Laat jij je door anderen introduceren?

Nummer 10 al weer van de LinkedIn Profiel Checklist. Een item wat indirect bij je profiel hoort. Het aantal mensen waarmee je gelinked bent staat altijd prominent bovenaan je profiel. Het aantal connecties geeft, hoe je het ook ziet, een bepaalde waarde aan je profiel mee.

Je moet er dus voor zorgen om het aantal connecties wat je hebt regelmatig uit te breiden. Een goede manier om dit te doen is er voor te zorgen dat iemand je gaat introduceren. LinkedIn geeft mooi aan via via je met wie in connectie staat. Geef gemotiveerd aan bij deze persoon waarom je geïntroduceerd wilt worden.

Misschien kan hij hem/haar ook weer bij iemand anders introduceren. Zo help je elkaars netwerk te vergroten.

 

11 Participeer je in en discussieer je mee in groepen?

Belangrijk onderdeel in je profilering op LinkedIn. Voor elk onderwerp waarop jij je wilt profileren kan je wel een groep vinden op LinkedIn. Vaak zijn er nog wel meerdere groepen te vinden over hetzelfde onderwerp. Probeer hierin ‘de beste’ groep te vinden. De beste groep kan de groep zijn waaruit je de beste contacten haalt, of de groep waarbij anderen je inbreng waardevol vinden of waarbij jij aan de hand van gevoerde discussies je inzichten kan aanscherpen.

Enkel het lidmaatschap op je profiel is niet genoeg. Kies met zorg je groepen uit en bepaal op welke manier jij van meerwaarde voor de groep kan zijn.

12 Volg je interessante werkgerelateerde bedrijven?

Je kan interessante bedrijven op LinkedIn volgen om verschillende redenen.

Je bent hierdoor snel op de hoogte van het laatste bedrijfsnieuws. Nieuwe producten zullen ook op de bedrijfspagina getoond worden. Je hebt snel toegang tot de laatste nieuwe vacatures en, als het bedrijf zich enigszins wil profileren op LinkedIn, kan je interessante gedeelde nieuwsartikelen vinden die belangrijk zijn voor het bedrijf en/of de sector.  Door nieuwsberichten te ‘liken’ of opnieuw te delen zal het bedrijf (de beheerder van bedrijfspagina) snel op de hoogte zijn van je interesse voor het bedrijf.

Misschien wel de eerste stap in je sollicitatie bij het specifieke bedrijf!

13 Is je profiel gelinkt aan andere netwerken en/of websites?

Zit je ook op Twitter, Pinterest, Facebook en zijn dit websites, die een bijdrage leveren aan je personal brand? Deel ze dan ook op je LinkedIn profiel pagina. Net zoals een Tumblr blog of een eigen website. Zorg ervoor dat je LinkedIn profiel een knooppunt is van je online activiteiten.

Als je liever bepaalde privédingen niet wilt combineren met je professionele branding dan is het het beste om deze privéitems niet openlijk online te zetten.

De rest, wat je met de wereld wilt delen, kan daarom beter goed vindbaar zijn. Het versterkt je positie en je profiel.

14 Plaats je regelmatig een nieuw bericht en deel je artikelen die je interessant vindt?

Hoe actueel is je profiel? Hoe actueel kan je je profiel houden als je ergens al weer wat langer werkt?

Ongetwijfeld volg jij, als echte vakidioot, de nodige blogs en websites op je eigen vakgebied. Door regelmatig dit soort artikelen te delen op je LinkedIn profielpagina en, nog beter, van wat eigen commentaar te voorzien hou je je profiel up-to-date en lekker fris. Door structureel artikelen te schrijven over een bepaald onderwerp doe je nieuwe kennis en zullen je bezoekers je gaan waarderen om je diepgaande kennis.

15 Nodig jij nieuwe connecties uit met een persoonlijke introtekst?

Weet jij nog wie de laatste 10 mensen zijn waarmee je connectie hebt gemaakt? Wie sprong daar het meeste tussenuit?
Nodig potentieel nieuwe connecties uit met een persoonlijke introductietekst. Door je persoonlijke bericht zullen zij jou wel herinneren.

 

 

Meer tips zijn te vinden in het e-Book ‘Winnen met LinkedIn’.
Deze is verkrijgbaar voor deelnemers van onze incompanysessies en afnemers van onze e-Programma’s. 


Over Loopbaan Lounge

Platform voor loopbaaninspiratie, blogs, jobs, workshops, events en meer.

info@loopbaanlounge.nl | http://www.loopbaanlounge.nl